The medium is the massage

Parto da un articolo:  How the Internet Fails Us (tratto dal sito di informazione “Mother Jones”).

Il discorso non è niente di trascendentale, ma mi ha dato lo stimolo per leggere The medium is the massage di Marshall McLuhan, un libro di culto, che contiene espressioni e concetti oggi ormai di uso comune e molto noti. Come villaggio globale, eccetera.

The medium is the massage è complicato, perché capire dove esattamente vada a parare mi risulta più difficile del previsto, ma anche affascinante, con il suo formato per metà grafico e per metà testuale.

L’ho iniziato in inglese, poi l’ho riletto tutto in italiano. L’edizione italiana attuale è dell’editore Corraini.

A seguire, qui sotto, alcune parti significative.

 [Questa è all’inizio del libro e praticamente lo riassume tutto:] Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Our “Age of Anxiety” is, in great part, the result of trying to do today’s job with yesterday’s tools-with yesterday’s concepts. […] Our most impressive words and thoughts betray us—they refer us only to the past, not to the present.

Electrical information devices for universal, tyrannical womb-to-tomb surveillance are causing a very serious dilemma between our claim to privacy and the community’s need to know. The older, traditional ideas of private, isolated thoughts and actions— the patterns of mechanistic technologies— are very seriously threatened by new methods of instantaneous electric information retrieval, by the electrically computerized dossier bank—that one big gossip column that is unforgiving, unforgetful and from which there is no redemption, no erasure of early “mistakes.”

Politics offers yesterday’s answers to today’s questions. A new form of “politics” is emerging, and in ways we haven’t yet noticed. The living room has become a voting booth.

The shock of recognition! In an electric information environment, minority groups can no longer be contained— ignored. Too many people know too much about each other. Our new environment compels commitment and participation. We have become irrevocably involved with, and responsible for, each other.

When faced with a totally new situation, we tend always to attach ourselves to the objects, to the flavor of the most recent past.

L’umorismo:

Humor as a system of communications and as a probe of our environment—of what’s really going on—affords us our most appealing anti-environmental tool. It does not deal in theory, but in immediate experience, and is often the best guide to changing perceptions. Older societies thrived on purely literary plots. They demanded story lines. Today’s humor, on the contrary, has no story line, no sequence. It is usually a compressed overlay of stories.

Questa è la mia preferita quindi la metto tradotta:

Il professionismo è ambientale. Il non-professionismo è anti-ambientale.Il professionismo fonde l’individuo in schemi ambientali totalizzanti. Il non-professionismo ricerca lo sviluppo della totale consapevolezza dell’individuo e della consapevolezza critica delle regole base della società. Il dilettante può permettersi di perdere. Il professionista tende a classificare e a specializzarsi, ad accettare acriticamente le regole base dell’ambiente. […]
Ci sono bambini che giocano per la strada che potrebbero risolvere alcuni dei miei principali problemi di fisica, perché possiedono modalità di percezioni sensoriali che io ho perso molto tempo fa” – J. Robert Oppenheimer

Infine, per dovere di completezza, l’apparizione di McLuhan in Io e Annie di W.Allen:

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